Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 14

<<<>>>

2004-12-09

Späckhuggare i sikte! – Resebrev från Ariel IV i Nordnorge, del 1 av 2.

Efter sommarens härliga segling längs Norges västkust förtöjde vi Ariel IV med dubbla tampar åt alla håll längst in i Inndyr hamn alldeles innanför Lofoten. Eric bor ombord under de perioder han är däruppe och jobbar som läkare. Hösten har varit tuff med hårda stormar och även om Ariel IV ligger väl skyddad i hamnen har Eric flera nätter funnit sig rullande fram och tillbaka i kojen när båten krängt i vindbyarna.

När jag kom upp från Skåne på besök i mitten av november låg en halvmeter snö på däck där det inte var skottat och bryggan var så hal att jag fick hålla mig i räcket så att mina stadsvantar nästan frös fast. Eric hade monterat ett rep med knutar på att dra sig upp i som gjorde det lite lättare att ta klivet över från den gungande bryggan till det hala däcket. När jag sedan böjde mig ner för att slinka in under kapellet över sittbrunnen fick jag en dusch lössnö in under jackkragen. Det var bara att hänga de opraktiska Skånekläderna på en krok och dra fram snöoverall, fordrade stövlar, skidvantar och rånarluva. Alla ser likadana ut däruppe i polartrakterna, det vill säga man ser inte hur de ser ut under sina stora varma vinterkläder.

Väl nere i Ariels inbjudande salong var det varmt och skönt, nästan för varmt … Vi hade ingen värmare under åren i tropikerna men inför resan mot Nordpolen byggde Eric in en värmepanna under förra året. Den verkar vara överdimensionerad för Ariel. Med pannan på lägsta markering var vi ändå tvungna att ha de stora sittbrunnsluckorna på vid gavel för att få lagom temperatur ombord. Kontrasten mot utanför var närmast lustig.

Eric hade fått låna en liten rostig jeeplastbil av en kollega. Förarhytten blev full av oss två och våra ytterkläder. På flaket under en presenning låg utombordsmotor, bensindunkar, flytvästar, sjöställ, nödraketer, kikare, kameror, termosar och ett förråd med blåbärssoppa. På flaket ovanpå presenningen låg vår grå/vita gummibåt ouppblåst, ihopsjunken som en ledsen val.

Så körde vi norrut på stora dubbdäck ungefär 25 mil mot Narvik. Strax innan staden tog vi av ut mot Tysfjorden. Jag hade aldrig hört talas om Tysfjorden förut men det hade japaner, amerikaner, tyskar, engelsmän och även några svenskar. En del var forskare och en del var vanliga äventyrare. Kanske tvåhundra personer från hela världen hade denna helg sammanstrålat på ett norskt litet vildmarkshotell för att möta och följa en del av späckhuggarnas liv. Vi fick en liten stuga i strandkanten där vi verkligen önskade att vi haft med lite värme från Ariel IV.

Det var inte helt lätt att nästa morgon få på tre lager underställ, vinteroverall och sjöställ med flytväst utanpå. Jag kände mig som någon sorts rymdfarare eller Michelingubbe och hade svårt att röra mig. Men vi lyckades bära ner dingen till vattnet och pumpa upp den. Motorn ville först inte gå igång och vi undrade om utombordare kanske inte trivs så bra i minus femton grader. Det kändes underligt att i full fart styra ut över vattnet, som vi har gjort på samma sätt så många gånger förut, men aldrig förr med snö i båten och isande vind runt näsan. Det är tur att Golfströmmen finns. Vattnet i fjorden var fyra grader varmt.

Späckhuggarna följer sillen. När fiskeflottan i slutet av 1980-talet hade lyckats fiska upp större delen av sillbeståndet utanför Island  ändrade sillen sina vandringsvägar och började gå in i fjordarna innanför Lofoten varje höst. Späckhuggarna följde efter. Ingen vet hur många år sillen och späckhuggarna återkommer. Men forskarna lär sig mer och mer om deras liv och leverne så länge de kommer tillbaka. Idag finns det väl reglerade sillkvoter vilket innebär att sillbeståndet är i god tillväxt igen, till skillnad från torsken.

Vi korsade fjorden och började undra hur vi någonsin skulle kunna hitta späckhuggare på den stora ytan när vi fick syn på en liten klippö med ett smalt ”träd” på, ganska långt bort. Det tog kanske en tiondels sekund att inse att ”trädet” rörde sig och rullade ner i vattnet med den jättestora valrygg som det växte på. Trädet/fenan var smal och spetsig och förmodligen ungefär en och en halv meter högt. Så långa är späckhuggarhannarnas ryggfenor. Hela kroppen kan bli upp till 9 meter lång och väga som mest 8 ton. Det kändes fantastisk att vi faktiskt hade sett vår första späckhuggare. Men skulle vi få se fler? Vi stängde av motorn och drev stilla med ström och vind. Små vågor kluckade mot sidan av dingen. Solen strålade vackert men svagt under den timme den var strax över horisonten. Vi drack varm blåbärssoppa med stort välbehag. Det tog kanske en kvart innan en stor grupp späckhuggare kom simmande, men denna gång rakt emot oss, hoppande och dykande som de stora delfiner de faktiskt är. Hannarnas höga smala ryggfenor, honornas lite mindre och bredare och de små fenor som tillhörde ungar. Jag blev lite skraj när jag såg dessa jättedjur i samlad tropp komma rakt mot oss och jag kröp ner på golvet i dingen. Men de dök så fint in under gummibåten och vi såg några av dem som svartvita skuggor rakt under oss i det klara vattnet. Bakom oss började de busa och dök två meter rakt upp i luften eller hoppade två tätt tillsammans som om de parsimmade. Eleganta och smidiga gigantiska svartvita delfiner med stora och tunga plask. Jag önskar ni kunde få höra hur imponerande det lät när stora moln av vattendroppar liksom swoschade rakt uppåt från andningshålen på ryggen, högt upp i luften. Det var den första och den största upplevelsen den dagen. I flera timmar följde vi sedan ”vår” familjegrupp och lärde oss efterhand att känna igen dem som en sorts vänner. Och vi hade flera dagar kvar att lära känna dem på …