Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 3

<<<>>>

Ariel IV 6 juli 2005

Lofoten - Vesterålen

Efter ett par dagar i civilisationen och byn Svolvär längtade vi åter ut. Nya gastar den här veckan var bland annat gamla vänner Pia och Reiulf och dottern Thea från Vesterålen norr om Lofoten. Eric jobbade där som distriktsläkare innan jordenruntseglingen. Det kom att bli en annorlunda och spännande upplevelse för dem att se sina hemtrakter från båthåll.

En envis kuling ylade. Vi valde att länsa undan in till ännu en avfolkad plats där vi förtöjde vid en öde fiskfoderfabrik. Regnet tilltog våldsamt så vi stannande ombord och åt sen middag vid tiotiden. I finare väder då midnattssolen fortfarande värmer klockan elva händer det att middagen avnjuts en bit in på den nya dagen.

Nästa morgon hade regnet upphört men molnen vilade på fjällen som mössor och halsdukar. När vi svängde in i den ca femtio meter breda öppningen till Norges kanske mest fotograferade fjord Trollfjorden dog vinden helt. Ariel gled sakta in för motor. Ju längre in vi kom desto mindre kände vi oss, omgivna på tre sidor av tusen meter höga, snötäckta fjäll, med flera stora vattenfall eller "fossevann", som Thea uttryckte det. Vi la till vid en träkaj intill en liten kraftstation och strax efteråt kom Theas skolkamrat med bror och pappa på besök. De skulle bo ett par dagar i huset på land. Vi fick ström, vatten och lån av grill. Dagens höjdpunkter blev klockan fem och halv tolv på natten då södergående respektive nordgående Hurtigrut smög in och vände längst in i fjorden med alla passagerare på däck, tusen blixtar från kameror och en miljon vinkande händer. Hur många foton som togs på oss när vi paddlade i våra kajaker genom det största "fossevannet" går inte att uppskatta.

Vatten till turbinerna tas från en sjö 600 meter upp. Vattnet rinner i metertjocka rör, ner till stationen vid vår brygga. Vi kunde gå upp på rören ungefär en kilometer, över myrar, bäckar och träd. Belöningen blev att åka nedför en stor snödriva, plus ett snöbollskrig.

När vi på kvällen behövde maila hem gick det inte att få kontakt över kortvågsradion som var helt avskärmad av fjällen. Vi drog iväg i gummibåten över spegelblankt hav med regnet sakta strilande längs bergssidorna. Mitt ute på det större Rafssundet fick vi tre "ploppar" på mobilen och Pia kopplade upp sin bärbara på nätet via mobilen. Efter flera tålamodsprövande försök kunde vi äntligen meddela oss med vår äldste son Christian som nu seglar på egen köl. Han har lovat att förse oss med israpporter. Vi satt där under ett stort gult paraply som nästan täckte hela båten. Hade Hurtigruten kommit in hade dom nog skrattat. Men historien slutar inte ute på sundet utan tillbaka vid land. Pappan på kraftstationen undrade var vi hade varit. ”Varför lånar ni inte vårt Internet i huset, det hade varit enklare.”

Nästa dag blev vår första på tio dagar utan regn. I 3 knops motström tog det hela eftermiddagen att nå Pia, Reiulf och Theas hemstad Stockmarknes. Där började Richard With, grundaren av Hurtigruten 1893, sitt äventyrliga livsverk. Nu finns ett nytt fint Hurtigrutmuseum med den gamla Hurtigrutbåten "Finnmarken" uppställd på land.

Efter en kväll i vännernas hem med Bachalau gjord på nordnorsk klippfisk, dusch och klädtvätt var vi redo att segla vidare in till nordnorges högsta fjäll Möysalen, 1262 meter. Lonkanfjorden är en fem sjömil djup vacker och vild fjord in till foten av Möysalen. Där kastade vi ankar i total stiltje men med en massa ljud i öronen, från alla vattenfall och från fåglarna. Middag serverades klockan elva medan midnattsolen vandrade över fjälltopparna. Snön färgades alltmer rosa och temperaturen sjönk tio grader när solen till slut försvann. Gitarrer och trummor kom fram och dom som kunde och ville, spelade länge och väl. Aldrig sover man bättre och aldrig vaknar man mer harmonisk till sinnes, än till ankars i en lugn vik.

Efter skeppsråd bestämde vi oss för att stanna en dag till och bestiga "lilla" Möysalen som är kanske 600 meter hög. Fjället var högre än vi kunnat ana. Man blir lätt lurad av alla omkringliggande mycket högre fjäll. Men väl uppe kunde vi slänga oss i kall, härlig snö och svalka oss. Vi drack oss otörstiga av källvatten, åt mackor och njöööt av utsikten. Ariel låg 600 meter rakt under oss, hela Lofotväggen åt väster och in mot Kebnekajse i öster. Efter svettig klättring ner igen var det bara att kasta sig i fjorden. Ingen kontrollerade vattentemperaturen, men underbart var det. Tänk om vi hade kunnat stanna en vecka. Men i Sortland väntade redan Sören på att mönstra på och en del av besättningen, våra goda nordnorska vänner, skulle vidare till sin "hytte". Kanske köper dom sig en liten båt nu...