Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 9

<<<>>>


Ariel IV  1 september 2005

Gamla Nordsjön hon svallar och brusar....

Under sista seglingsdygnet söderut från ön Jan Mayen till Seydisfjordur på ostkusten av Island korsade vi polcirkeln. Efter tre månader fick vi uppleva nattmörker igen och se stjärnor. Så vackra de är! Men vi angjorde Island i morgonljus och gick för motor uppför en bedårande skön fjord där vi kunde känna lukten av får ända ut till båten. Tryggt förtöjda stupade vi i säng efter nästan en vecka till sjöss.

Efter att ha spolat båten, sköljt upp salta kläder hyrde vi nästa dag en bil för att se lite av Island. Sjön Myvatn fångade oss med sina speciella magiska naturområden. Där badade vi i heta källor, klättrade upp på vulkankratrar, promenerade bland sprutande svavelångor och förundrades över kraften i "Europas Niagarafall" Dettifossen och de enorma lavafälten i Krafla. Det fanns inte en färgklick i området förutom vår röda hyrbil. Tillbaka på Ariel hade vi fått en fransk båtgranne. Milene tänkte segla ensam tillbaka till Frankrike då hennes pojkvän oväntat hade kommit in på en utbildning och blivit tvungen att åka hem. "Pas de problem". 

Väderkartorna studerades intensivt igen inför den fortsatta färden mot Färöarna. Åter låg ett lågtryck öster om Cape Farwell på Grönland. Det fördjupades och skulle nå Island om tre dygn och Färöarna om fem till sex dygn. Däremellan skulle det bli goda västliga vindar även om styrkan verkade vara av det alltför svaga slaget. I strålande sol lämnade vi Island. Utanför fjordmynningen mötte oss sydostliga vindar rakt i nosen, som ingen förutspått, och som gjorde livet synnerligen obekvämt och surt ombord. Det blåste kulingstyrka och vi kunde inte hålla kursen utan tvingades styra tillbaka mot norra Norge igen. Lågtrycket vid Grönland utvecklade sig till ett stormlågtryck på 965 millibar och vi fick stormvarning på vår vädermottagare. Inte mycket vi kunde göra. Båda alternativen, att gå tillbaka mot Island eller att gå söderut, skulle innebära att gå lågtrycket i mötes. Mentalt började vi förbereda oss på att rida ut en storm till havs. Men drygt ett hundra sjömil norr om Färöarna dog plötsligt vinden ut och det började regna. Vi kunde motorsegla rakt söderut mot målet Färöarna! De här haven och deras kusiner vindarna är bland de mest opålitliga i världen.

I skymning kom vi till slut in mellan majestätiska klippformationer; Kalsoy på ena sidan och de "förstenade jättarna" Risin och Kellingin på andra sidan. Havet blev lugnt och en sista Grindval sprutade sin vattenkaskad, sa adjö för denna gång och simmade ut till havs. Vi hade tur med tidvatten-timing och fick sex timmars medström sista biten in i hamn. Som mest loggade vi 12 knop genom starkt strömmande vatten i smala sund och runt uddar i svartaste natten. Väl inne i Torshamn klockan ett på natten kom en trevlig och hjälpsam hamnkapten och såg till att vi fick en bra plats mitt i stan. Klockan tre, efter att ha ätit ägg och sill och en eller två "ankarsnapsar", törnade vi medvetslösa till kojs. Nästa dags baksmälla var inte från snaps och öl utan från hård segling. Det känns i kropp och själ av hårt fysiskt arbetet och för lite sömn. Vi hade tur som slapp undan ovädret.

Den tyska båt som kom in två dagar senare hade inte haft samma tur. Far och son hade legat i 16 timmar i 12 Beaufort, dvs upp mot 35 m/s. Hela storseglet var i små trasor, sprayhooden avblåst, akterpulpiten intryckt och förvriden. Men de kom
in … Det kändes skönt att ligga inblåst i Torshamn på Färöarna. Staden är full av små trånga gränder mellan vackert renoverade hus med en livlig hamn i centrum. Här hade vår stadsminister spankulerat bara två dagar före oss. Halva morgondagens tidning, som innehöll gårdagens nyheter, handlade om stadsministerbesök från Sverige. Dagens tidning hade alltså morgondagens datum. Innebar detta att dagens väder var gårdagens? I Torshamn passade vi på att smaka öarnas specialiteter, bland annat stekt Lunnefågel. Inte så mättande men gott och spännande. Från Torshamn tog det bara ett par timmar att köra till de norra delarna på Streymoy och Eystruoy, de största öarna på Färöarna. För första gången på länge såg vi grön natur, kal med få träd men ändå vacker och mer färgrik än Svalbard och Island. Efter en lång dags "kryssande" mellan fåren på vägarna började vi planera inför nästa etapp till Shetland, ca ett och ett halvt dygns segling. För första gången i dessa väderosäkra hav såg vi inte till några elaka lågtryck. På Shetland utlovades sol och svaga vindar de närmaste dygnen. Sanningen och Seglingen kom att bli en helt annan.

Birgitta och Eric Boye-Freudenthal


Startsidan > Mot Nordpolen > Resebrev > Resebrev 9

<<< - >>> 

 

arielfyra@hotmail.com