Startsidan > Nordvästpassagen > Sponsorer Nordvästpassagen 2010


Sponsorer genom Norvästpassagen 2010




Cool sailing.

In june 2010 the Swedish sailors Birgitta Boye-Freudenthal and Eric Boye and their yacht Ariel IV leaves the sunny coasts of Helsingborg and heads north to much cooler waters for some arctic sailing. The route will take them up the westcoast of Greenland, through the arctic Canada and down the westcoast of Alaska to be the first Swedish yacht to go through the Northwest Passage.

At Elvstrøm Sails we are pleased to supply the two sailing explorers with our sails, since it's a unique opportunity to test our sails in extreme conditions. In the artic summer some of the challenges for the sails will be the unusually large amount of light and the freezing temperatures. Factors that can both have an impact on the sails and their conditions and that we need to know more about.

In theese pages we'll follow Birgitta and Eric and their journey. They are both most experienced sailors and their upcoming adventure won't be their first encounter with the arctic ocean. In 2005 they visited the Svalbard islands. - www.elvstromsails.com






Inför vårt senaste äventyr till Svalbard 2004 – 2005 behövde vi ett sittbrunnstält till vår aktersittbrunn. Detta löste Kapell och Annat och Rolf i synnerhet med att göra en bimini till skydd mot både regn och snö i Arktis och mot sol och värme i tropikerna. Det geniala var att genom många enkla och praktiska lösningar integrerade han biminin med vår befintliga sprayhood och skvättskydd till ett stort ljust sittbrunnskapell där vi även under segling kunde styra skyddade från vind, regn och snö och med bra sikt runtom. Vår högsta önskan var att få Rolf intresserad av vår kommande segling genom Nordvästpassagen och få sytt upp nya sprayhoodar och sittbrunnskapell, och att framför allt göra hela konstruktionen mycket stabilare, en utmaning som Rolf utan att tveka tagit sig an. - www.kapell-annat.nu






Tänk tanken att efter kanske 10 dagars segling i bitande kyla inte ha haft möjlighet att duscha eller byta kläder, hur gott luktar man då instängd i en liten båt, 6 besättingsmän och kvinnor i ett begränsat utrymme. Det ställer höga krav på funktionella underkläder.I tillägg skall dom klara att ena stunden transportera bort allt svett då vi kämpar timme efter timme med att ”putta” undan alla isflak med våra isstöttor, för att sen hålla oss varma då vi sitter stilla 15 meter upp i masten och spanar efter isflak och en öppning i ismassorna. Efter att läst Woolpowers ”En liten bok om kyla. Om att hålla värmen” förstod vi att Woolpower i Östersund, som producerat ullkläder sedan 1970-talet, var det bästa alternativet. Med deras kompletta underställsprogram enligt flerlagerprincipen, och även mössor, vantar och sockar, kommer vi inte att frysa! - www.woolpower.se






Om man ska ge sig ut på en långsegling genom Nordvästpassagen där det är kallt med ofta hårda vindar och dimma, med fara för att bli infrysta i packis, stor risk att gå på grund/isberg i grunda och dåligt sjömätta vatten – då gäller det att ha utrustning som håller och samarbetspartners som man kan lita på. Därför är vi glada att ha ett samarbetsavtal med Watski som har skänkt oss bl a en ny toalett, räddningsvästar, flytoveraller och en hel del annan viktig utrustning. Vi tackar varmt Watski för att de stödjer vår expedition! - www.watski.se






Musto - www.trendmark.se






Ö-varvet - www.ovarvet.se





När vi kommer upp i trakterna vid Grönland och Nordvästpassagen slutar kompasserna ombord att fungera(!) I alla vatten inom Arktis är den magnetiska Nordpolen för nära för att vanliga kompasser ska kunna visa rätt riktning. Vi tackar Anders Bergström och Trueheadning som har försett oss med en GPS kompass. Den visar pålitligt vår kurs på en displayer intill ratten och kommer också att kopplas till autopiloten.

Sjövägarnan i Arktis kan vara tuffa och vi möter förmodligen en hel del dimma. Det blir ovärderligt med vår nya AIS (Automatiskt Indentifikations System) som skickar signaler till andra båtar med AIS motagare och visar var vi befinner oss. Vi kan även ta emot AIS singnaler och därmed se var andra båtar befinner sig. Vi ser AIS systemet som ett mycket bra komplement till radarn och en viktig del i vår säkerhetsutrustning. - www.trueheading.se






En sann historia,
Vi hade precis stannat jeepen på en svart brant vulkanstrand, då vi insåg att något var väldigt fel. Ariel IV låg tryggt för ankar ca hundra meter ut från stranden, men var fanns vår gummidinge? Hade vi lagt den längre bort, hade någon tagit den? Omöjligt, vi befann oss på en liten vulkanö i Ishavet, Jan Mayen med bara ett tiotal norska gästarbetare.  Först spred sig en viss panik, sedan hittade vi en av våra flytvästar i sanden och sedan en till, lite längre bort.  Vi sprang nu och efter 100 meter syntes något som stack upp ur vattnet en bit ut bland några stenar. Vi insåg med fasa att det var dingen som låg upp och ner och vår lilla 2 hkr motor låg med propellern i luften. Resten var begravd i vatten och svart sand.  Efter styvt arbete fick vi dingen iland och kunde ro ut till Ariel IV. Motorn ansåg vi vara förlorad, full med sand och saltvatten, men vi  spolade den så ren och la den i en balja med sötvatten. I nästa hamn sprayade vi igenom den med  5:56 och lät den sedan vara, vågade inte försöka starta. Väl hemkommen lämnade jag den (lite pinsamt) till Yamaha Center i Helsingborg, min lilla 25-åriga otroligt slitna motor bland 250 hk nya 6 cylidriga supermotorer, men det jag upplevde var helt unikt positivt, inte bara att motorn blev återställd, enligt Glenn med hjälp av lite tryckluft och allmän omvårdnad.  Tyvärr får den gamla tvåtaktaren nu byta plats med en mer miljövänlig fyrtaktare som också går betydligt tystare, för vem vill väl väcka den (is-) björn som sover...och än idag hittar vi svarta sandkorn i både dinge och motor?... tack Ralf för all hjälp. - www.yamahacenter.com






Norrköpings Hamn och Stuveri - www.norrkoping-port.se






fit-PC2 är en kompakt, mycket liten, fläktlös och strömsnål dator, särskilt anpassad för marina behov. Vi använder den enbart till sjökortsprogram och den blir en pålitlig, och därmed mycket viktig, del i vår navigationsutrustning. Tack till SystemTechnology Sweden AB och Richard Klingspetz. - www.fit-pc.se




Leverantörer genom Norvästpassagen 2010




Vi tackar Marinplus och Håkan Blumenthal som har givit oss ett mycket bra pris på ett framåtseende ekolod. Det blir ett viktigt säkerhetsinstrument som hjälper oss att hitta rätt i dimma, is och dåligt sjömätta farvatten. - www.marinplus.se






Powerboots - www.powerboots.se






Med hjälp av vår Spot kommer vi att löpande att kunna visa vår position på hemsidan. Den kan också användas som en sorts nödsändare om vi får problem. Tack James Venimore för ett bra avtal kring den. - www.findmespot.eu/en





Startsidan > Nordvästpassagen > Sponsorer Nordvästpassagen 2010
 

arielfyra@hotmail.com