Startsidan > Nordvästpassagen > Besättning Norvästpassagen 2010

Etapp 1. Helsingborg - Göteborg: Eric Boye - se "Om oss"

Harry Stangenberg
Född nollåtting, flyttade till Halland 1970, 80 till Halmstad, där vi bor sedan dess. Lyckligt gift sedan 42 år med Görel, en dotter med man och två barnbarn som bor strax söder om San Francisco. Drivit eget företag i hydralikbranchen de senaste sexton åren som jag just sålt. Inlett en ny fas i livet som pensionär. Uppvuxen vid vatten med båtar, kappseglade som ungkarl. Har seglat de fyra senaste åren 8500 Nm med vår Salona 40, 2007 till Skottland, 2008 till Lofoten, givetvis influerad av ”Mot Nordpolen”. Träffade av en tillfällighet Eric & Birgitta i Bergen, anledningen till att jag är med nu.

Josef Steppan
Josef Steppan 62 år född i Österrike kom till Sverige 1967 har jobbat med livsmedel, först inom restaurang och sedan som köpman inom ICA. För några år sålde jag butiken och är blev pensionär. Jag är gift och bor i Motala och har en dotter på 33 år. Efter att jag slutade jobba så har jag gjort en del långresor med Rosa bussarna Peru/Ecuador/Galapagosa med vandring på Inkaleden/Machu Picchu. Transsibiriska till Peking vidare till Syd Korea och sedan till Japan, Australien runt med buss ca 1000 mil, Nya Zeeland syd och nordön, Indien/Nepal även denna resa i rosa bussarnas regi, på egen hand en rundresa i Thailand, Vietnam och Kambodja samt med Ariel längst Norges kust till Svalbard. Jag tillbringa en del av min tid i Grekland med segling. Har även ordnat skidresor till Alperna. Jag tycker om att umgås med vänner, vill gärna bestämma och styra, men kan även ta order av en Kapten. Att leva i nuet är mitt motto. Jag ser fram mot seglingen och hoppas bli del av en trevligt besättning.

Etapp 2. Göteborg - Island: Eric Boye

Jörgen Larsson
Jag tycker om att segla och vara ute i naturen. Kappsegling har inte varit min stora grej utan seglingen för mig är seglingsupplevelsen, upptäcka nya platser och människor, vara ute i naturen. Seglingen Göteborg till Alaska blir ett stort äventyr. Nya platser, vacker natur, isbjörnar, valar och mängder med fåglar.

Jag bor i Göteborg med Marie och två döttrar Lisa och Maja och en tredje dotter Anna som bor i Alingsås.

I hela mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat med energi i olika former och nu jobbar jag på Göteborg Energi.

Seglat har jag gjort sedan tidiga tonåren då jag lärde mig att segla i en GKSS eka. Sedan byggde en kompis och jag en RJ 85. Vi sålde denna efter några år och samlade ihop ett gäng och seglade till Västindien tur och retur. Träffade sedan Marie och vi köpte en Maxi 77 som vi sedan bytt till en Maxa 87:a. Med denna har vi med familjen seglat i Bohuslän, Danmark, Norge och Tyskland. Vi sålde vår Faustino för två somrar sedan och har de två senaste somrarna seglat med Ariel i Norge och i Tyskland.

Tillsammans med barnen är vi med i Långedrags Sjöscoutkår. Här har våra barn lärt sig att segla och förhoppningsvis fått inspiration för natur och sjöliv och här har jag många fina upplevelser tillsammans med mina barn och scoutkamrater.

Jag ser verkligen fram mot seglatsen som blir ett stort äventyr.

Bengt Larsson
Gillar vindliga saker. Drakar som flyger, segel som fyller, spår på fjället och tankar som tar ut svängarna. Lyssnar mycket, diskuterar gärna.

Pappa till tre + ett ungar från 20 till 2 år. Lyckligt gift med härliga Petra. Bor i Lerberget med utsikt över hav och solnedgång...

Seglar i Öresund med gammal norsk färing. Mycket tjära och linolja.

Blev förälskad i Ariel 4 för några år sedan när vi ( Petra och jag) hade förmånen att segla längs norska kusten och på blåsig resa från Island till Helsingborg.

Har rest och arbetat med många olika saker och människor, som gett mig härliga upplevelser och mycket erfarenhet. Vill lära mig mer om teamarbete, segling, lågtryck, vindar och is. Hemlig dröm att spela munspel ( lovar att inte träna på båten..:-) )

Vinden är fri..

Etapp 3. Island - Nuuk: Eric Boye

Josef Steppan

Bengt Larsson

Ask Oekland

Etapp 4. Nuuk - NWP - Alaska: Eric Boye

Kåre Freudenthal
Jag är 55 år gammal och bor med min familj, fru Yvonne och 14-åriga sonen Gustav i Norrköping.

När jag växte upp stod jag med en fot i havet och en fot tryggt inbäddad i skogen:

Skogen representeras av mitt barndomshem i Lammhult – mitt i Smålands djupa skogar. Där utvecklade jag ett passionerat intresse för Orientering och sedemera all form av friluftsliv. Under min ungdom tävlade jag intensivt i orientering och längdskidåkning. När jag har blivit äldre har jag fortsatt med löpningen och skidåkning och genomfört Vasalopp och Stockholm Marathon. Mitt intresse för friluftsliv har bl.a. resulterat i många fjällvandringar. Eftersom jag gärna ger mig på utmaningar har fjällvandringarna kompletterats med skidturer genom Sarek och längs fjällkedjan vintertid med egenhändigt grävda bivacker som sovplats.

Havet representeras av vår sommarstuga vid Kungsbacka Fjorden. Där gastade jag min kusin Jörgen i hans GKSS eka. Senare, när jag var i tolvårs åldern, fick jag en hemmabyggd jolle av min far med vilken jag tidvis tillbringade många av dygnets timmar på fjordens dyning. Seglingsintresset tog jag upp igen när jag blev äldre. Jag ägde en andel i en Wasa 360, Gourmet. Vi sålde andelen förra året efter att ha seglat Gourmet i tjugo år. Då har vi hunnit med många sommar seglingar men även utmaningar som långseglingar till Baltikum och uthållighets kappseglingar såsom Östersjömaran.

Jag har under många år jobbat på Siemens som projektledare. Jag jobbar med gasturbiner och kraftverks anläggningar och reser runt om i världen.

När Birgitta och Erik berättade om seglingsprojektet såg jag det som den utmaning man antar högst en gång i livet. Det intresse och den entusiasm som familj, arbetskamrater, arbetsgivare och vänner visat har fått mig att anta utmaningen!

Birgitta Boye-Freudenthal - se "Om oss"

Charlotte Hagblom
Charlotte Hagblom heter jag och kommer med en kappsäck fylld av natur och friluftintresse samt en outröttlig nyfikenhet på upplevelser i livet. Arbetar idag för Polarresearrangören PolarQuest, där Svalbard har varit mitt huvudområde sedan 5 år. Mitt jobb har tagit mig på ett antal expedition runt Svalbards övärld samt till det storslagna Antarktis. Naturen har alltid varit den röda tråden och tidigt öppnades även dörrarna till världen och glädjen i att möta människor från andra kulturer. Detta genom två jordenrunt resor varav den senare för att utmana mig själv i hur långt jag kunde ta mig fram i världen. Tog mig fram gjorde jag genom arbeten så som på restaurang, vandrarhem, brännmärka tjurar och slutligen guida Japaner till häst i den Australienska bushen. Havet och det marina livet har även det varit ett stort intresse i mitt liv. Det bidrog till att jag arbetade för ett vattensportsbolaget Pelican Watersport samtidigt som jag utbildade mig i dykning på ön St Maarten i Västindien. Dykningen tog mig till den lilla grannön, Saba i Nederländska Antillerna. Härliga år följde, att för Saba Reef Divers samt Sea Saba Divers guida gästande dykare runt en otrolig marin värld. Med tiden kom jag även att starta min egen massagestudio på ön. Massage och hälsa förde mig tillbaka till Sverige. Jag fick vara med om några spännande år på Grövelsjöns fjällstation där jag medverkade i uppstartande och drivande av Grövelsjöns SPA samt träning och temaveckor i hälsans tecken. Studier förde mig till Göteborg och här bor jag idag tillsammans med min äventyrlige Niklas Roselius.

Niklas Roselius
Hej mitt namn är Niklas Roselius. Uppväxt i Karlskrona Blekinge där segling och friluftsliv i alla dess former kantat min vardag. Min fars brinnande segelintresse smittade av sig och sjöscouterna upptog mycket av min fritid. Med kusiner i fjällen blev vintrarna ofta vita och med många mil skidor.

Världen lockade och efter avslutat tekniskt gymnasium mönstrade jag på forskningsbåten Searcher i Göteborg med destination Seychellerna. Medverkade som volontär ombord under åtta månader och var delansvarig för hemseglingen. Lärorik långsegling och en intressant brittisk marinbiologisk expedition med mycket dykning.

Mitt matlagningsintresse ledde till en kockutbildning som gav mig möjlighet att jobba i svenska fjällen. Med naturen nära inpå växte mitt intresse för fotografering allt starkare. Efter ett par roliga år i fjällen flyttade jag till Göteborg för att plugga frilansjournalistik.

Varpå jag blev erbjuden att segla med Searcher igen och denna gången från Brasilien till Karibien, vilket var svårt att motstå som nybliven äventyrsjournalist.

Väl hemma igen började jag bygga upp mitt kontaktnät som journalist och fotograf och etablera min firma Amfibiereportage, vilket jag varvade med diverse seglingsuppdrag. Fick först chansen att segla mellan Svalbard och Skottland. Sedan mönstrade jag på en brittisk valforskningsbåt för att följa näbbvalen under en vår i Atlanten. Seglade mellan England och Kanarieöarna.

Blev så tillfrågad om jag ville hjälpa Ola Skinnarmo att överta och rusta forskningsbåten Searcher inför hans stundande nordostpassagen expedition 2009. Svårt att tacka nej till en sådan chans. Nu följde ett års lärorikt varvsarbete hemma i Göteborg med att gå igenom hela båten. I juni var vi redo för expeditions start och påbörjade Nordostpassagen i Nordenskiölds kölvatten. Via Svalbard stävade vi öster ut längs med Rysslands kust genom bitvis luriga isförhållanden. Efter en lyckosam och äventyrlig expedition tog jag över som kapten i Berings sund för att segla Explorer of Sweden hem igen. Nu följde en spännande segling ner i Stilla havet mot Panama. I skrivande stund sitter jag mitt ute på Atlanten halvvägs till Azorerna från Bermuda. Ser nu fram emot att tillsammans med min flickvän Charlotte få fullfölja varvet kring nordpolen ombord på Ariel fyra genom Nordvästpassagen.