Startsidan > Medelhavet 1987/88 > Innehåll > 12 nov - 19 nov

<<< - >>>

Torsdagen den 12 november, Kos – Bodrum.

Rasmus sov till fem och sen till åtta, härligt. Färskt bröd till frukost, härligt. Regn, inte alls härligt. Rasmus och Birgitta gick iväg till telefon stationen för att ringa igen. Jag och Christian gick och köpte Canvas-tyg till en ny säng åt Rasmus, 1100 dragmas. Dyrt tyvärr. Sen efter 5 olika skräddare som alla skulle ha en tillräckligt stor stark symaskin fann vi en kapellmakare som sydde allt, tog en timme och kostade 300 dragmas, ca 20 kronor!

Åter till båten och lunch, vädret nu ganska ok och vi bestämde snabbt att segla till Kos där vi skulle klarera ut. Adjö till Walter och Jenny på ”Mariposa” och sen iväg, eller… ankaret satt fast, så på med snorkel och simfötter och ner på 7 meters djup. Var snott runt en kätting och ett annat ankare. Sen iväg, men med mycket frustrerande segling, vindvridningar hela tiden, ibland ingen vind, hög dyning från annat håll, dock bättre ju längre vi gick, sista timmen fin segling seglade sammanlagt 15 distans till Kos. Seglade nu bara ett stenkast från Turkiet som vi nu såg för första gången. Vi kom i hamn vid sedan av en dansk båt från Faaborg vid 18-tiden.

Kvällsmat och kvällsröjning och kvällste och kvällspromenad. Inget TV väder, bara diskomusik överallt. Ingen positiv feeling här på Kos, för turistigt. Danskarna varit i Bodrum, som dom älskade och där skall dom övervintra. Vi fick av dom prisuppgifter och annan info. Så vi får se om vi seglar över till Turkiet på fredag, den 13’e?
Sommarvarm kväll, nästan för varmt för täcke!

Fredagen den 13 november

Rasmus bara vaken kl 04.00, vaknade sen kl 08.00. Vindstilla, klarblå himmel och varmt. Köpte färskt bröd till frukost. Sen gick Christian och jag för att klarera ut, tog bara två timmar. Vi ringde även Ios för att höra om dom funnit våran kära gamla motor, men nej! Så efter vi tankat nytt färskt vatten gick vi för motor mot TURKIET!! Varmt och vi badade två gånger på vägen, som en svensk jättefin sommardag med 18- 20 grader i vattnet. Ingen vind. Närmade oss Bodrum, ser mycket spännande ut! Kom in vid 14.30 tiden, mycket båtar, massor av turkiska lyxkryssare i lackat trä, men även många långseglare, många danskar, en svensk, en norrman, m.fl.  Så vi ankrade först upp på redden framför Marinan, där det är för dyrt, ca 70 kr per dygn! Sedan rodde vi i land för vi måste klarera in och började i Marinan där vi köpte en transitlogg för 14 000 lire. Vi träffade där Jean Jacques med barnen och dom låg vid kaj nedanför fästningen. Där låg också hälsomyndigheterna, Tullen, Passkontrollen. Följde med över i Dingen till andra sidan och träffade där dansken från Kos som också höll på att klarera in så vi gjorde sällskap runt. Tog ca 2 timmar. Sen bestämde vi oss för att också lägga oss in vid sidan av schweizarna, ”Reve D’enfang”, Jean Jacques, Michelle, Ludwig, Natalie och Sebastian. Ankaret ut först och in i en skyddad hörna, dock inte för NE-vind. Natalie 4 år  ramlade i vattnet, kunde dock simma, tur. Sen gick vi alla på restaurant och åt en god gulasch, 8000 lire = 50 kronor mat och öl och Coca för 3 personer, är trots allt lite dyrt här i Bodrum, men det var en mycket fin restaurant insåg vi efteråt.

Strosade sakta genom gatorna , annorlunda, rörigt, dofterna, gatorna, värmen!

Kvällsjobbet – kvällste  -  kvällsboken!

Lördagen den 14 november. Bodrum, Turkiet.

Första dagen i Turkiet! Sovit gott trots alla utropen från minareterna, tre stycken!

Härlig underbar morgon med blå himmel och varmt. Tog iland cyklarna efter frukost och Birgitta cyklade iväg och växlade pengar, köpte den Turkiska Water Piloten, 350 kronor! Sen satte jag upp solpanelen rätt mot solen på bommen. Efter lunch gick Bi och tre andra seglartjejer iväg på turkiskt bad, bara två gånger i veckan kan kvinnor gå dit. Hade varit en helt otrolig upplevelse, vi pojkar får gå dit i morgon om vi hinner. Jag och Christian med Rasmus i barnsadeln cyklade iväg till Marinan och hälsade på bl.a. den danska båten från Kos. Pratade även med Peter som varit här i 10 år och seglat. Rekommenderade oss att titta efter en ny motor på Rhodos. Alla vi pratade med tycker det låter otroligt att vi blev bestulna på Ios, tydligen mycket , mycket ovanligt!

På vägen hem somnade Rasmus. Fikade hos Jean Jacques och Michelle och sen kom tullarna och sa att vi skulle flytta på oss i morgon bitti för en stor grekisk båt skulle komma in hit, men plötsligt var båten där precis vid ½ sex tiden dä det blev mörkt och alla skulle äta, så efter mycket stök och bök la vi oss på utsidan för natten och dom lovade att gå i morgon igen?? Rismojs till kvällsmat. Varmt i kväll, nästan bara en T-shirt!

Söndagen den 15 november.

Tyvärr vaknade Rasmus redan kl 6, fick sova en timme efter frukost, sen gjorde jag färdigt Rasmus nya koj, blev ganska bra, stort och rymligt, men Rasmus skall hela tiden resa sig upp och stå överallt, så den får justeras så han ej kan falla ut. Vid två tiden gick alla män och pojkar iväg till Hamamis, det turkiska badet, vilken upplevelse. Fick vänta i ett förrum i ca ½ timme, fick sen handdukar, en att ha runt midjan och sen gick man in genom två små , 1 ½ meter höga dörrar, in i ett runt rum med små hål i taket där solen sipprade in, precis som en stjärnhimmel, resten av rummet var i marmor, med små bås där det fanns en skål med varmt vatten som hela tiden rann. Man satt i en marmorstol hällande vatten över sig. Luften helt förångad. I mitten fanns en stor het marmorstenbord där folk låg och slappade av, vilket var otroligt skönt, tittande upp på ”stjärnhimmeln”. Christian älskade det, han hade mycket roligt. Strosade sen i mycket sakta avstressat tempo ner till båtarna igen. Den grekiska båten hade nu lastat färdigt med kalk och gav sig iväg igen och vi lade oss vid kaj igen, skönt!
Alla trötta i kväll och efter en Demestica sover man nog gott i akterkojen!

Måndagen den 16 november, Bodrum.

Lite moln på morgonen men klarnade dock upp och blev en riktigt varm dag, skönt för solcellerna som får jobba åt oss, behövs verkligen.

Efter frukost gick Bi och några av dom andra tjejerna iväg med en massa kilo tvätt till en gumma som tvättar många av seglarnas kläder. Billigt och det blir rent och fint och vikt! Justerade Rasmus säng, röjde lite i akterluckan, för att sen plasta igen en skada på skrovet + att fylla igen lite andra små hål. Har fått fin kontakt med en grann-grek som bor på en stor fin skuta, plus en kapten ”Hamid” på en av färjorna till Kos. Christian och Ludwig har lekt fint tillsammans hela dagen i bl.a. Christians tält, med Ludwigs bilar, haft dragkamp. Rasmus har dock en ”gnälldag” faktiskt?

På em. dök jag ner och hämtade upp lite ”tappat” porslin som ramlat i, kollade ankarna, Jean Jacques ankare är korsat av en stor skutas kätting, inte bra! Eftermiddagsfika med stora jättekanelbullar för 1 kr styck, smaskens. Sen cyklade Christian och jag iväg och handlade kvällsmat och var en sväng om marinan och handlade öl. Lagade god kvällsmat, vitlöks – oxbiff, potatis, sallad, grekisk öl, mycket gott!
Försökte ringa St Harrie, mor fyllde år men omöjligt komma igenom.

Tisdagen den 17 november.

Hopplös natt med Rasmus, sov oroligt, jag fick dock sova på fm. då Rasmus sov igen. Varm, het dag, molnfritt. Schweizarna, Bi och Christian var på badstranden. Städade båten idag. Var efter lunch och handlade äntligen 2 stycken nya ”Super Solar Showers”, 5 gallons duschar, uppvärms av solen, fick dock betala 15000 lire var, ca 100 kr styck. + att jag fick bra turkiska sjökort, 4 stycken som täcker ända till Antalya, 30 kronor, var mycket billigt!

Var åter på marinan och försökte ringa hem, omöjligt. Vid solnedgången satt vi med  Schweizarna på kajmuren och drack Martini och saft och åt popcorn, spelade och sjöng. Sen grillade vi oxbiffar på kajen och satt sen i deras sittbrunn och åt och njöt av den härliga kvällen. Kortbyxeväder. Rasmus somnade tidigt. Cyklade sen upp igen för att ringa, med tio stycken i kön, tog en runda längs basarerna och barerna och på en pizzerialiknande ställe satt Jerry, Joan, Keis, Johellinda och Renée’, + ett kanadensiskt par + några greker och firade att Jerrys nya motor satt på plats, fick också några öl. Härlig stämning. Var också inom ett pingis-ställe men fullt med folk. Blev bjuden på stor vildsvinsjakt nästa helg med Keis och dom andra. Fyllde vatten i dunkarna och duscharna innan kvällsteet. Ringde igen halv elva, omöjligt!

Onsdagen den 18 november, Bodrum.

Åter solig morgon, fixade el från en affär, toppen! Bi klippte mig när Rasmus sov, skönt. Efter lunch cyklade vi iväg och tittade på en amfiteater strax utanför Bodrum, härlig utsikt över hela Bodrum. På väg hem drog svarta åsk och regnmoln upp. Vi passerade en fin tennisbana och där stod en välklädd, välmålad och well-locking dam som vi frågade om det gick att få spela här, visst fick vi det, vi låna hennes racket och 10 minuter senare satt vi i hennes hem, Saliha’s och drack kaffe och åt tårta. Hon var barnmorska och han var arkitekt och ville nu slå sig ner i Bodrum efter jäktiga år i Istanbul. Hon lovade visa oss runt, hjälpa till med mattköp etc, etc. Hon fixade färsk mjölk dagligen! Cyklade sen hem och drack te, duschade i vår nya dusch trots regn. Klarnade dock upp på kvällen, vi gick med schweizarna till pizzerian och åt gott. På väg hem så satt Christian på mina axlar och busade så jag tappade min vänstra lins, djävl….otur. Trots letande turkar i tiotal hittade vi den ej. Botten! Christian och Rasmus i säng sent.

Torsdagen den 19 november

Rasmus vaknade kl 6, härligt pigg och glad, usch! Regnig morgon. Strax efter frukost gick en båt ut som låg snett bort vid kajen, drog upp både vårat och Jean Jacques ankare!, så vi bestämde att flytta lite längre ut på kajen. Bi cyklade och hämtade färsk mjölk och när Rasmus somnat i vagnen la vi oss mellan Jerry och holländarna , ett äldre par från Amsterdam, bättre och närmare till el och vatten. Åt sen en spartansk lunch och röjde sen upp i röran, städade sittbrunnen, nästan, för på em. kom fransmännen från Ios med deras vänner Catrin, Renée’ och Pierre (3 år) i regnbågsbåten. Blev bjudna på te i deras båt, en 11,5 meter plastbåt, byggt själv med inredning av bl.a. alm och kastanj, snyggt. Stor rymlig ljus båt, deras hem, båda läkare, jobbar 4 månader per år, seglar sen resten av året. Theri, Mireille, Renée’ och Catrin har bestämt att de skall segla in i den stora fjord som ligger söder om Bodrum i morgon em. om vädret är ok i en vecka. Kul, schweizarna följer också med. Vi gick sen till den stora marknaden, den jättestora, där alla traktens bönder kommer hit och säljer sina saker, grönsaker, ost, mattor, etc. Köpte hela vagnen full av grönsaker och frukt. Spagetti till kvällsmat, säkert kort vad gäller Christian. Rasmus på strålande humör, har kanske mindre ont av myggbetten nu då vi igår smörjde in honom väl. Började sen röja inför seglingen i morgon. Tankade, långsamt, vatten, nu ej längre dricksvatten i tankarna. Åska och blixtrar på avstånd, regnet började falla vid 10 tiden. Christian hade blivit erbjuden engelsklektion privat för en riktig engelskfröken som Saliha ordnat om några veckor om vi är här då. Han tycker själv det är jättespännande, dock är alla kompisarna franskspråkiga??

Med tanke på vantskruvar, klocka, motor, linser blir vi bara fattigare och fattigare men med tanke på minnen, upplevelser, livet blir vi bara rikare och rikare!

Vår kära optimus-lampa gått sämre de senaste dagarna, försökte fixa den ikväll men ”porslinsgrejen” sönder, näst sista strumpan också sönder, tragiskt!