Startsidan > Medelhavet 1987/88 > Innehåll > 20 nov - 25 nov

<<< - >>>

Fredagen den 20 november.

Vaknade kl ½ 9, solig varm morgon, NW vind, idealiskt för segling, handlade, fixade, röjde, hämtade transitloggen, åt lunch i sittbrunnen, satte ner alla cyklarna i den fantastiskt trevliga killen i ”Svarta Havets båten”. Christian och Ludwig tagit hand om en söt katt med två kattungar som dom bryr sig mycket om. Rasmus på härligt strålande humör idag också, bara glad. Vid ½ 2 tiden var alla fyra båtarna färdiga, i ”Orivol” (regnbågsbåten) seglar två familjer, så nu är vi fyra båtar, 10 vuxna och 10 barn, iväg i strålande varmt och soligt väder, i härlig bris, länsande, två båtar med spinnaker men ingen kunde hålla vår fart ändå. Otrolig, otrolig härlig segling och natur, bergigt och vackert! Seglade tyvärr bara i 10 distans, in bakom några öar, in i en vik och 20 meter från stranden ankrar vi på 6 meters djup, solen gick precis ner. Schweizarna kommer och lägger sig vid sidan om oss, dom andra ankrar bredvid. Jag tog ett bad, trots lite kyligt i luften när solen gått ner men varmt och skönt i vattnet och strax badade en hel del av dom andra, t.o.m. Ludwig, Natalie och Christian. Sen drack vi alla romte med kakor i våran sittbrunn, tyvärr pratades det mest franska. Kvällen kolsvart, då inga hus eller ljus finns i land, ingen måne, bara stjärnorna.

Åt god sparrissoppa och sen lyssnade vi på Radio Sweden kl 21. Hördes nästan kristallklart, vilken härlig känsla att höra svenska i en öde vild turkisk vik! Fjorden heter Gökova, strax söder om Bodrum.

Lördagen den 21 november, Rasmus fyller 8 månader.

Jahaja, så kan det bli, ackja, vilken upplevelse, vilken natt. Vaknade vid 4-tiden igen, (Rasmus vaknade ofta denna otroliga natt, natten efter den otroliga dagen!), kände att det gick sjö, hörde vinden vina i riggen. Upp och kolla läget, viken vi ligger i är relativt djup och bara ett smalt sund är öppet rakt i öster och därifrån blåste det, säkert 10 m /s, otroligt, typiskt otur. Samtidigt tittade Jean Jacques upp och vi hade inget annat att göra än att göra loss från varandra och ankra om längre ut, mörkt blåsigt och jobbigt. Försökte sen sova igen, omöjligt, men slumrade till kl 7. Väderrapporten lovade SW 6-7 m/s och imorgon NW 5, stort frågetecken? Låter ej troligt då det nu blåste ost 7 redan.
”Orival” regnbågsbåten gick ut och kollade läget och efter en timme rapporterade dom att det blåste på tok för mycket att gå mot vind och sjö till ”English Harbour” som vi bestämt, så det får bli Bodrum igen, snöpligt, men inget annat val. Strax innan vi skulle gå började vi dragga i sjögräset, så fort iväg nu, mot sjö och vind, precis motorn klarade det, hissade sen två rev i storen och så länsade vi tillbaka i 8-10 knop i ökande vind, upp mot 20 m/s i byarna, ( 25 m/s – storm när vi väl förtöjt!). Dock är hela tiden sjön moderat, inga stora vågor. Häftiga regnbyar dock ej kallt. Lade oss utanpå ”Svarta Havsbåten”, med kort häckankare ute, väl skyddade, skönt! Dom andra kom så småningom. Sen frukost/lunch. Vilade på em. men vid 4-tiden skulle vi till Jean Jacques på 31-års kalas. Vi hade gjort en papplåds-VHF då han bara hade en PR-radio. Stor succé’. Sen lade vi alla ihop till en T-shirt och en parlör. Målade roliga saker på tröjan. Härligt glad och mysig fest på ”Reve les’enfants”, alla 10 vuxna och 10 barn. Rasmus gillar folk och fest! Alla barnen lekte med Lego, varje barnbåt har minst en stor låda Lego!
Åt en god currykyckling till kvällsmat. Tidigt i säng. En god natts sömn trots busvädret.

Söndagen den 22 november, Bodrum.

Full storm. Slö morgon, vill ej gå ut, brevskrivning istället. Christian skrev till sitt dagis. Fixade gasreglaget. Gick till ”Orivol” och pratade och tittade på en Sverige-karta. ”Ortus”, (Anike och Jean François) vill segla dit. Drack aperitiffe och åt nötter, fick sen 6 stycken sjökort över Tunisien  och en guide.

Åt lunch och sen gick alla pojkarna, 5 vuxna och 6 barn iväg till Hamami för att bli till kropp och själ rena. Stor besvikelse stormen tagit elen, inget bad, fick lunka tillbaka. Gick med Christian och Schweizarna till marinan, där var det också stängt, Christian fick alltså ej sitt söndagsgodis, en liten godistelefon. Alla barnen åt sen crêpes i ”L’Hydragon” och vi duschade i sittbrunn och myste. Sen gick vi också och åt crêpes och pannkakor ”L’Hydragon”, vilken härlig skön stämning, alla barnen i den öppna förpiken och vi vuxna runt ett stort bord, underbart. Gick tillbaka hem vid 10-tiden, nu också börjat blixtra och vinden ökade igen, slog nu över piren hela tiden, Ariel krängde 10 – 15 grader. Bytte och la extra förtöjningar, tog ner sittbrunnstältet, surrade allt på däck. Vid elvatiden kom så hela stormens kraft, lyfte segelsäckarna på däcket, haglade stora hagel, häftigt slagregn, alla uppe och fixade sina förtöjningar. Rasmus sov inget, mycket orolig. Men en timme senare var allt lugnt, klockan fem var det stjärnklart, ingen vind, bara lugnt!

Måndagen den 23 november, Gökova bay.

Vaknade kl 8, Rasmus sovit gott sen det blev lugnt. Nu blå himmel, varmt och skönt. Jean-Jacques kom och meddelade att ”L’Hydragon” och ”Orivol” skulle gå nu och dom själva om en timme, så det var bara att sätta fart, iväg och handla, röja efter stormen och frukosten. Fixa vatten och förtöjningar. Ett litet ”krigsskepp” lagt en lina och stängt inne Ariel, men vår snälla granne, Eronne, hjälpte oss. Så iväg igen vid 11-tiden, i smul sjö och lite vind. Kom lite mörka regnmoln som dock försvann norrut. Gick in i Gökova-viken över spegelblankt , varmt, soligt hav! Torkade tvätt och luftade båten. Vilken bedårande, betagande, otroligt vacker natur, vild bergig, vacker och omväxlande. Gick för motor hela dagen. Kom ifatt ”Räven” vid fyra tiden, och efter en fantastisk solnedgång gick vi i mörker in i en vik efter ”Orivol” som tidigare varit här. Fanns en liten kaj, plats för fyra båtar, snart sprang alla barnen omkring med ficklampor och lekte, härligt vilda lekar. Vi spelade lite gitarr, fixade lite mat, vi åt lammgryta med jordärtskockor med retzinerat grekiskt vin, Mmmmm
Hög luft, kall kväll, stjärnklart, och varmt och mysigt under däck.

Tisdagen den 24 November.  English Harbour, Turkiet.

4 veckor till Jul!

Vaknade åter till en otrolig morgon, hög klar luft och klarblå himmel, solen just upp bakom bergen, vattnet i viken spegelblankt, bedårande vackert, finns paradiset så är det här!

Då alla ätit frukost och fått på stövlarna traskade alla iväg på en skogspromenad, en skog som mer påminner om en vacker småländsk skog än Turkiet. Hittade sköldpaddsskal, svamp, massor av goda bär.  Träffade en gammal gumma i skogen som rensade sin säd för hand sittande på huk, framför sitt enkla stenhus, glad och pratsam.
Efter lunch skulle Renée’, Jean-Jacques och jag dyka efter bläckfisk. Efter många dyk gav vi upp trots fina vatten för bläckfisk. Samlade istället en massa snäckor som vi kokade i 10 minuter i saltat vatten och åt med majonnäs och bröd, ganska gott.
På vår stora brygga satt, låg, kravlade Rasmus glad och naken hela eftermiddagen, lekte själv eller tittade på dom andra vilda barnen som badade, lekte, kastade boll – vilket härligt barnliv!
Några hade bestämt och beställt kvällsmat på en liten restaurant några hundra meter bort kl 19. Det skulle bli helstekt lamm etc. Så i mörkret gick vi dit på en liten stig, Rasmus somnade gott och vi lade honom i insatsen i ett rum bredvid. Fint dukat bord för 19 personer, sen ”dukades” rena ”bröllopsmiddagen” upp, först vin och ostcrepe-rullar, sen härlig sallad, obergintomatsallad, och tsatsiki och bröd. Sen helstekt lamm med pommes frites därefter stort läckert fruktfat och till slut turkiskt kaffe. Var klara med maten kl 10, de flesta barnen slocknat och alla fick bära sina barn hem genom skogen. Vi betalade 19 000 lire, 120 kronor för hela vår familj, mycket pengar i Turkiet men billigt med tanke på vad vi fick. Hade kostat 200 per person i Sverige, minst!

Onsdagen den 25 November.

Åter en fantastisk morgon , dock lovades tilltagande vind och sämre väder på väderprognosen kl 06.30. Vi avseglade dock som bestämt 5 distans norrut till några öar,  Sehin Adalasi med Snake, Tomb och Castle Island, där det är sagt att Cleopatra anlagt en strand med sand från Sahara för att hennes älskare Anthony skulle kunna solbada. Vi ankrade först på fastlandet norr om Tas Buku i skyddad vik då det blåste en del från norr, tog gummibåtarna över och vandrade över ön till Cleopatra Beach genom olivlundar, antika teatrar, byggnader, små vikar, otaliga ruiner. Stranden var ett paradis, själva stranden var gjord av fina små runda kulliknande sandkorn. Barnen vilda, lekte, badade, en del vuxna också vilda och badade. Vi upptäckte en ”stingfish” som är svår att se i sanden. Gud vad vi njöt. Enkel lunch , paté’, mackor och vatten. Vinden nu lagt sig åt väster började himmeln se allt hotfullare ut men det var långt borta, men barometern fallit något men sen stannat. Vi gick några stycken tillbaka och hämtade våra båtar och Bi som stannat kvar då Rasmus sov. Renée’ fångade en bläckfisk! Vi ankrade sen utanför stranden på 3 meters djup, i turkost vatten, man såg varenda sandkorn på botten, vilken känsla. Bi  rodde iland, Rasmus vaknade och fick mat. På gott humör igen efter 3 timmars sömn, (vaknade kvart i sex i morse). Sen åkte vi också iland en lite stund. Vid 3 tiden strävade vi och ”Reve les’enfant” tillbaka till samma natthamn medan ”L’Hydragon” och ”Orival” gick mot Bodrum (Orival skall upp på land den 26’e). Vi kom tillbaka till bryggan vid 17 tiden nu börjat mörkna, himmeln dock bättre nu, klart och röd solnedgång, fint. Skall ev. om det inte kostar för mycket åka och handla i Marmaris i morgon.
Skön lugn kväll, lyssnade på ”Radio Sweden kl 21.00; Dollarn sjunker; 6,1 kr/ 1 dollar, Snö i Götaland, Köpenhamn +2 grader.