Kalvar

juli 31st, 2010

Så har vi kommit till den berömda Disco Bay, det ställe på Grönland som kanske är mest känt bland besökare till Grönland. Ilulissat (Jacobhavns) isfjord och glaciär ser ut precis så som man förväntar sig att det ska se ut i Arktis. Glaciären är 5 km bred och 1100 m tjock. Där den går ut i fjorden är havet 1500 m djupt, bara 80 m av glaciären syns över ytan. Den glider ut i havet med omkring 25 m och kalvar av isberg motsvarande omkring 20 millioner ton is varje dag, tillräckligt för att täcka hela New Yorks vattenbehov ett helt år.

Vi gick för motor mycket långsamt in över ett nästan spegelblankt hav. Stråk med isbitar i alla storlekar och enstaka isbitar låg utkastade över vattnet. Isberg i storlekar som villor och hyreshus, flöt sakta förbi med strömmen. Gigantiska berg låg strandade längs sandbankarna i den flodmynning som de kom flytande ut ur. Vid nästa dags vandring över bergen intill isfjorden såg vi isbergsformationer i en enda röra så lång ögat kunde se.

Vi har inte internet ombord. Det är ibland svårt att skicka helt aktuella, till texterna passande bilder.
Här en bild innan vi går in i Disco Bay. Kåre och Niklas uppfattar 12 grader och sol helt olika.

Kommentera » | 3 Kommentarer »

Från en midskeppskoj

juli 29th, 2010

Jag låg i min koj, hade just gått av min vakt kl 24. Härligt att få ta av sig alla lager kläder, gå ner i den ganska varma båten, sjunka ner i kojen och veta att jag hade hela sex timmar att få sova på, innan nästa vakt. Seglingen från Sisimut till Aasiaat (Egedesminde) hade hittills varit skön, lagom vind, sol, vackra vyer utefter kusten och ett och annat gigantiskt isberg som flöt förbi. Som en sorts förbipasserande flytande isskulpturutställning. Båten krängde lite. Jag hade lagt två kuddar mot skrovsidan och låg nu skönt mot dem med tjockt varmt täcke omkring mig. Jörgen och Kåre pratade tyst uppe i sittbrunnen. Havet porlade mjukt mot utsidan av skrovet en decimeter från mitt öra. Vinden skakade lätt i riggen och bommen knakade när vinden tog i mot seglen. Funderar på sagoböckerna om inuiter jag läste som liten. En minut senare sov jag.

Kattfisk

juli 28th, 2010

På kajen stod en gammal inuitman och sålde kattfisk. Mer än halvmeterlånga stora vackra fiskar, med blankt leopardfärgat skinn, låg uppradade på en bit plast ovanpå en byggpall. Jag köpte 3,5 kg. Svårt att bedöma hur mycket som går åt till vår nu sex man starka besättning. Jag kunde inte förstå mannens danska men en förbipasserande dansk dagisfröken hjälpte mig. Fisken kostade 40 kr kg. Han vägde fisken på en rostig uråldrig besman, en våganordning som hålls rakt uppifrån med ett handtag. Fisken hänger i en krok och en hävstång balanserar en större vikt mot en mindre. På hävstången kan man avläsa fiskens vikt. Första dagen blev det kattfiskkotletter, andra dagen gjorde Niklas och Lotta en havisk (jfr himmelsk) fisksoppa. Jörgen rensade resten av krabbenen som också hamnade i soppan.

Jättekrabba

juli 27th, 2010

Vi behövde fylla vatten igen. Eric fick hjälp av en grönländsk fiskare med att hämta en lång tjock slang från fiskefabriken och dra den över en fiskebåt till Ariel IV. Fiskebåtarna här påminner om de danska, ofta ljusblålila eller vita, men oändligt slitna. Vattentankarna fylldes snabbt. När Eric lämnade tillbaka slangen fick han en halv blå sopsäck med kokta krabben. Jättekrabb-ben, 3 dm långa. Köttet från bara översta leden av ett ben, som hade tre leder, var lika mycket kött som fyra svenska kräftstjärtar lagda i rad. Vi tror att benen hade tillhört kungskrabbor. Till lunch satt vi i aktre sittbrunnen med krabbgafflar, nötknäckare och tång. Saltvattenskrabbspad sprutade runt när vi högg in. Riktig mycket rent krabbkött! Och ändå gav vi hälften till vännerna på Danza. Undrar vad fiskarna hade gjort med benen om de inte hade gett dem till oss.

Kommentera » | 2 Kommentarer »

Plastblommor och hundar

juli 25th, 2010

Sisimut (Holsteinsborg) ska enligt guideboken vara Grönlands soligaste plats. Det var sol hela tiden vi var där. På promenad såg vi en jättestor kyrkogård mitt i byn, rader av jordkullar med vita enkla träkors. De nyaste kullarna var överhöljda med blommor, alla i plast. I följande rader fanns bara rester kvar av plastblommor. De stack fram under tovigt gräs. Längst bort var gravarna förfallna med murknande eller nedfallna gravkors. Jörgen och Kåre såg ett begravningsfölje. Alla män var klädda i vit anorak.

På många ställen mellan husen stod snöskotrar parkerade. Och överallt satt slädhundar fastkedjade vid varsin liten koja. Stora som vargar var de och liknande vargar, förutom den viftande spiralböjda svansen. En del hade extremt tovig päls. Kanske håller de på att byta till sommarpäls. Vi gick förbi ett hunduppfödningsställe med ett trettiotal fastkedjade hundar och ett tjugotal valpar i en liten inhägnad. Några barn satt och matade dem. När en mycket gammaldags brandbil körde förbi och satte igång sina sirener, ylade alla hundarna.

Kommentera » | Inga kommentarer »

Bad och paddling

juli 22nd, 2010

Från Suckertoppen seglade vi till en av Grönlands vackraste ankarplatser Apparmiut. Viken är helt omfamnad av berg och från båten hade vi en fantastisk utsikt över fjällen och glaciärerna på Sermersuut (Hamborgerland).

Eftermiddagen hade varit varm så när vi kommit till ro tog Birgitta och Lotta mod till sig och hoppade i det 10 gradiga vattnet. Två mycket snabba dopp med intvålning emellan fick hela kroppen att dunka härligt. Efter det kändes en normalt mycket kylig sötvattensdusch riktigt varm. Efteråt satt vi insvepta i badlakan i lä i sittbrunnen och mådde fantastiskt gott.

Eric och Jörgen sjösatte de två kajakerna som legat på däck hela seglingen från Råå i maj månad. Eric och Birgitta paddlade runt några utstickande landtungor till en övergiven boplats. Andra hälften av gänget gick runt två vikar och över två berg. Lotta och Niklas skulle paddla tillbaka. Under paddelturen stannade vi till på en alldeles egen ö där förmodligen ingen människa gått tidigare. Kanske någon fiskare har gått i land någon gång. Flera miljöer på ön skulle kunna vara hämtade från Bohuslän, några fina klipphällar, en gräsplätt i en klippskreva, men när vi lyfte blicken försvann Bohuslän. Fjälltoppar, snö och glaciärer överallt. Vi låg och solade i en klippskreva en stund. När vi reste oss kom en kylig vind farande och vi kom ihåg att detta är Arktis. Kontrasterna är slående mellan goa sommarupplevelser och kylslagna frysperioder och det sker snabbt. Mycket av skillnaden handlar om dimma, den kommer plötsligt rullande in och sveper in allt i sin råkalla fuktiga mantel.

Kommentera » | 3 Kommentarer »

Sukkertoppen

juli 22nd, 2010

I byn Sukkertoppen finns en fin, mycket liten fiskmarknad. I fyra lådor låg kattfisk, hälleflundra, torsk och kammusslor. Jörgen och jag köpte torskfiléer, för 42 kr kg. Niklas köpte i hemlighet torkad laxöring av en gammal gumma som satt på en låda på marken framför en liten bank. Det var fina filéer med skinn kvar på ena sidan, som legat direkt i solen och torkat. De liknade rent utseendemässigt rökt fisk. Gumman lyckades förklara på bruten danska att de var helt okryddade och bara skulle kokas kort tid i saltat vatten.

Intill mataffären fanns en brödbutik som även sålde kakor, och vilka kakor sedan, giftgröna bakelser med lila garnering, rosa muffinsliknande skapelser, kanelbullar med choklad på eller strössel. Här på Grönland gillar folk verkligen färg!

Eric hittade vatten i den närliggande fiskfabriken och vi fick fyllt tankarna och även våra uteduschar. Det trodde vi aldrig, att det skulle vara varmt nog på Grönland för att vattnet, i de 10 liters mjuka plastsäckarna, skulle kunna värmas upp. Men än så länge är det oftast någon stund varje dag här på sydvästra Grönland som liknar en sommarupplevelse.

Kommentera » | 2 Kommentarer »

Var är sjöbenen?

juli 21st, 2010

Första seglingen med den nypåmönstrade besättningen var vi inte helt intrimmade. På kvällen motorseglade vi först i en lätt förlig vind. Ariel gled still fram norrut längs den grönländska kusten och Eric kunde ha säkerhetsgenomgång både över och under däck. Efter middag vid niotiden gick jag och Eric som var första vaktlaget in i vår vakt och övriga törnade in. Vaktsystemet är upplagt så att två personer sköter segling och navigering i tre timmar, varefter två nya tar över. Eftersom vi nu är sex ombord betyder det att man efter sin vakt kan få sova i hela sex timmar innan det är dags igen. Himmelskt! När Eric och jag seglar ensamma är en person som har vakt i två timmar, därefter sömn två i timmar, vakt igen osv. Det känns tryggt och bra att vi är många inför detta speciella äventyr.

Nuuk

juli 21st, 2010

Staden Nuuk ser på sitt sätt ganska yrvaken ut. Det gamla fångstsamhällets bostäder har blivit museum. Låga hyreshus från sjuttio- och åttiotalet representerar det spirande moderna samhället. De ser nu illa medfarna ut med flagnande färg och tvätt på tork längs hela raden balkonger. Frapperande många hus från den tiden är slitna och skulle behöva renoveras. Inblandat bland dem är nya stora hyreshus och villor och ett arkitektoniskt avancerat kulturhus, allt byggt i trä. Alla husen är, som vi sett i byarna tidigare, målade i glada starka färger, i vågade kombinationer. Vi såg ett illturkost hus med illila knutar och fönsterbågar. En grönländare vi mötte berättade att man faktiskt inte får måla sitt hus i samma färg som grannens hus.

Årets nationella kanottävlingar pågick i Nuuk. Inte bara hastighetstävlingar som hemma hos oss, utan också tävlingar om vem som kan göra den snabbaste och snyggaste runtslagningen med kanoten och komma upp på andra sidan och vem som kan kasta harpunspjut längst och mest pricksäkert.
Alla vi möter talar grönländska, en del också danska, bara några få kan engelska. Alla gatuskyltar är skrivna på grönländska, information och affärsskyltar också på danska. Grönländska är svårt att förstå med långa för oss krångliga ord, påminner lite om samiska.

Vi la loss och lämnade Nuuk i härligt solskenen. Dieseltanken var breddfylld med 700 liter och runt hela däcket stod extra dieseldunkar sammanlagt 300 extra liter. Nordvästpassage och vildmark, we are soon ready. Som tur var kostade dieseln här bara omkring fyra kronor litern.

Kommentera » | Inga kommentarer »

Proviantering och utpumpning

juli 20th, 2010

Efter en och en halv månad med 4 man ombord var det ganska tomt i skåpen. Nu skulle vi bli 6, Eric, Birgitta, Kåre och Jörgen samt Niklas och Lotta som också anlänt till Nuuk. Niklas, som förra sommaren seglade med Ola Skinnarmo genom Nordostpassagen, kommer att bli den enda svensken som seglat genom båda Nordpassagerna.
Grönlands huvudstad Nuuk har femtontusen invånare och hela landet omkring femtiofemtusen. Utanför mataffären fanns en improviserad marknad på marken. Där såldes sälskinn, fisk och musslor, smycken av valrossbetar, second hand kläder och diverse loppmarknadsgrejor. I butiken fanns det mesta, om än i begränsad omfattning, och dessutom valbiffar samt hjärta och stek från myskoxe. Priserna var inte plånboksvänliga. Vid utgången låg lådor som folk vek ihop och packade sina grejor i, inga plastkassar. Så vi gjorde likadant men såg inte att de förstärkte botten med pakettejp. När vi lyfte vår första låda for soppåsar, långlivsmjölk och dito små gräddpaket ut i en enda röra över butiksgolvet. Folk omkring oss skrattade och hjälpte oss sedan att tejpa och fylla lådan igen.
Under tiden som Lotta och jag handlade monterade och demonterade Eric vattenpumpen till kylsystemet fyra gånger. Den läckte. Han svor lika många gånger och slet sitt hår varje gång han besökt verkstaden och återvänt med den igen nylagade pumpen. Den fördömda pumpen läckte fortfarande. Fjärde gången gillt framåt eftermiddagen så funkade pumpen men Eric var utpumpad. Kåre och Jörgen gick till tillbehörsaffären i hamnen för att försöka få gasoltuber fyllda. De sålde enbart fiskegrejor och vapen. Under de tio minuter de stod i affären kom sex personer in och köpte ammunition.

Kommentera » | 12 Kommentarer »