Sista valsen

november 28th, 2014

medicinsorteringAnkarplatsen i la Paz är ett känt dansställe. Vind, förstärkt med tunneleffekt i sundet, blåser båten åt ett håll. Tidvatten, som är starkt i sundet, tvingar båten åt ett annat håll, eller samma håll om vind och tidvatten råkar stämma. Tidvattnet vänder var sjätte timma och svänger då med sig båten åt ett nytt håll om inte vinden är stark nog för att hålla kvar båten i befintligt rikting. Ofta blir det så att båten svänger en bit och sedan lite tillbaka, ibland runt ett varv eller två. Ja, riktigt snygg (båt)vals. Och den får sitt personliga uttryck beroende på om båten är stor eller liten, långkölad eller kortkölad etc. När tjugofem båtar rör sig elegant åt olika håll ser man tydligt varför ankarplatsen är känd för det som fått namnet La Paz Waltz.

Vår sista vals i Mexiko är dansad. Ariel IV ligger nu i Cabo San Lukas och fullständigt hoppar i knäppa svallvågor från jetskis, bananbåtar, fallskärmsflygarbåtar, kryssningsfartyg, taxibåtar, valspejarbåtar, glasbottenbåtar, solnedgångsutflyktsbåtar, piratskepp, fiskebåtar, lyxmotorbåtar, stand up paddelboards, kajaker och många fler. Efter solnedgången är vi omringade av bara hälften av dem, nu med blinkande disco ljus, musik av alla slag och övertalande röster som säljer margaritas …

Det ska bli skönt att komma härifrån. Tre veckors segling till Hawaii kan bli riktigt lugnt och underbart efter denna cirkus. Vi har försökt proviantera för ett år. 100 kg mjöl och 350 liter mjölk t.ex. Båten är genomgången och väl förberedd för havssegling. Nu är det bara lite småjobb kvar. Idag sorterar doktor Eric bland annat i medicinskåpet och fiskeskåpet. På tisdag sticker vi västerut om ingen ändring av vädret sker. Lite nervöst förstås. Håll tummarna för oss. Det är mycket starkare än att korsa fingrarna som våra amerikanska vänner gör.

PS Än så länge ingen dengue feber, men 14 dagars inkubationstid …

Kommentera » | 13 Kommentarer »

Vår senaste bok Isresan, nu som e-bok

november 27th, 2014

Omslag, Isresan 13032375_O_1Vi seglade för några år sedan som första svenska båt genom Nordvästpassagen. En fantastisk expedition bland isbjörnar, inuiter och massor av is. Boken vi skrev om äventyret fick namnet ”Den omöjliga Isresan”, en spännande seglingsberättelse illustrerad med många bilder. Ifall du inte har boken finns den nu att köpa direkt från förlaget, lättillgängligt och billigt som e-bok att ladda ner på din dator. Följ länken  http://www.nautiskaforlaget.se/e-bocker.html#publit_widget_id_10059

Kommentera » | Inga kommentarer »

Inte alltid paradis

november 22nd, 2014

MyggkaktusPå havet igen, fria igen, fria från sand och land, fria att segla dit vinden vill eller bättre dit vi vill. Över Sea of Cortez till Baja Californias östkust, långsamt nerför kusten med sammetslena nätter i stjärngnistrande ankarvikar. Några veckor till och sedan La Paz, innan vi omkring 1 december lämnar Mexiko för gott och styr mot Hawaii.

Längs kusten strandhugg med vandringar genom gamla fiskarbyar med många vänliga människor. För tre månader sedan härjade orkanen Odile över hela området och lämnade förödelse efter sig men också en massa vatten i nya sjöar och dammar. Sötvatten alltså, som mygg trivs i. Många myggor blev det i år och nästan alla i byarna fick dengue feber. Ännu värre än malaria, populärt kallad break bone fever på grund av den outhärdliga smärta den förorsakar. Vissa former dör man av. I byarna finns inget sjukhus tillgängligt och inte ens en doktor.

Vi smörjer in oss totalt, överallt med myggmedel, när vi går iland. Mycket hud att smörja i värmen. Inför alla landutflykter som innebär möten med människor där mygg kan finnas. Vi har inte sett en enda mygga men myggmedelflaskorna har blivit en självklar sak i ryggsäcken. Tur att de nyaste märkena medlen inte luktar pyton som förr.

Så kom vi till den omskrivet vackra ön Isla San Fransisco och gav oss strax iland för en härlig hike över bergen till andra sidan. Men ve och fasa halvvägs upp blev vi överfallna av de mest aggressiva små mygg vi någonsin upplevt.

På morgonen samma dag då vi besökt en by på fastlandet hade vi noggrant smort in oss med myggmedel. Sedan dess hade vi seglat några timmar och också badat och snorklat. På denna vilda ö gick vi nu iland utan myggmedel. Hur dum kan man bli? Vi förbannade oss själva, sprang tillbaka till dingen och körde utombordaren i högsta fart ut till båten där vind effektivt hindrar flygfän från att besöka oss.

Ja, nu återstår att se om någon fiskare eller seglare haft dengue feber när de besökt Isla San Fransisco, om den personen blivit stucken av en mygga och om den myggan stuckit någon av oss …

Kommentera » | 5 Kommentarer »

Värmeslag

november 9th, 2014

JulljusSlutligen nu tillbaka i hemmet, Ariel IV i Guyamas, Mexiko. Först på land, i rykande röd sand. Sand everywhere. Dock inga kackerlackor eller möss ombord! Men ett halvmeter långt fågelbo i bommen och sju pärlstora vita ägg i tamppåsen. När vi råkade knäcka ett ägg kilade det ut en minimal ödla. Kvarvarande ägg flög dubbelsnabbt överbord.

Tvätta, skura, torka, tvätta, skura, torka och måla, måla botten i 35 grader ösande sol. Värmeslaget var synnerligen nära. Men det hade varit mycket varmare. Allt som kunde smälta ombord, hade smält. Dingen som legat på däck i en påse var näst intill död. Adventsstaken kommer att bli ovanligt intressant i år.

Efter tre löften om sjösättning, på mexikanskt manér, kom vi så äntligen i sjön igen. Liftmannen fick dyka i sörjan för att få loss lyftstropparna från båten och Eric fick dyka i geggan för att få loss plast från stropparna som gått in i propellern … men graderna sjönk när havsbrisen äntligen nådde oss och en simtur längre ut i det 32 gradiga vattnet svalkade skönt.

Tillbaka bland långseglarna hamnade vi på ett stort knytkalas/party. Roligt att träffa folk vi lärde känna förra året. För övrigt mest en massa jobb ombord med att få på segel och all utrustning. Nu ligger vi nu för ankar i en vik vid San Carlos och kollar de sista orkanernas bana, för att inom någon vecka förhoppningsvis segla västerut mot La Paz och Baja California. Lite skrämmande, vad finns kvar efter orkanen Odile? Tre seglare dog på ankarplatsen.

Kommentera » | 6 Kommentarer »