Vancouver

juli 25th, 2012

Näst sista festen med gänget, en fantastisk kväll vid lägerelden. Sedan ett långt dygns segling i bråkig motvindskuling till Vancouver. Men med bra besättning funkade det fint att kryssa. Helt slut ankrade vi mitt i mörka natten. Klockan var över 24 och det var Dimitris födelsedag. Han bjöd på bubbel och vi på fruktsallad med spraygrädde. Dimitri fick vad han önskade i present; båtens sista vitlöksklyftor. Sedan lite sorgligt sedan när först Dimitri, sedan Janne och sist Elin och Rikard mönstrade av.

Vi gillar redan Vancouver skarpt, en vänlig stad med spännande arkitektur och inslag av rolig konst här och där. En fontän tillverkad av trumpeter och andra gamla blåsinstrument, en jättestor örn gjord av gamla verktyg, lampgarnering på röda rör. Kanadensarna pratar stolt om sina svenska hockeyspelare. För första gången på länge sprang Eric och jag en runda. Stanley Park skulle vara sex kilometer men visade sig vara nästan två mil. Andra dagen i Vancouver kom vi nästa inte upp ur kojen. Benen låg kvar …

”Rapids”

juli 18th, 2012

Ligger nu och väntar på att tidvattnet ska närma sig ”slack” (då det är nästan stilla, ingen motström och ingen medström) och de fyra minuter som gäller för att gå igenom passet Hole in the wall.

Hann inte skriva färdigt, vi gick in med lite medström och dundrade genom på tvären i nio knop. Små toppiga vågor forsade runt oss och ganska läskiga whirlpools, virvelströmmar, som såg ut att kunna suga ner oss i djupet.

Nu på väg mot Desolation Sound, det sista fina vildmarksområdet innan vi närmar oss civilisationen och Vancouver, där vi ska vara framme på lördag.

Nytt folk ombord

juli 12th, 2012

Efter två veckor mönstrade Cecilia, Bill, Josef, Maja och Sven-Olof av i Port Hardy på Vancouver Island. Nästan sorgligt att skiljas åt efter två intensiva veckor med många gemensamma upplevelser. Till och med Bill tog ett morgondopp näst sista dagen!!

Men nu har Elin, Rikard, Dimitri och Janne kommit ombord och vi har laddat om inför nya äventyr. På väg ut från Port Hardy hoppade valar, delfiner och laxar omkring oss. Vi fångade en lax men den var för liten och fick vända tillbaka till havet. Istället fick vi en stor pink salmon av en segelbåt som fiskade intill. Efter en härlig halv vind segling i åtta knop ankrade vi i en vik där en indianby legat fram till 1967. Vi hittade rester av deras liv och en skylt som berättade att en 9-årig flicka blivit uppäten av ett ”mountain lion”, en sorts puma som finns här. På morgonen hittade vi tolv krabbor i buren som varit ute under natten. Sex var stora nog för grytan.

Ny skepnad

juli 6th, 2012

Sista natten i Fiordland fångade vi fem stora krabbor i vår bur och fick sex av ett kanadensiskt par på en grannbåt. Det blev krabbfest igen! Dagen därpå ändrade Kanada skepnad. Vi kom ut från fjordarna med riktigt höga berg, slingrande sund, häftiga strömmar, vattenfall, björn, regn och dimma till det öppna havet norr om Vancouver Island, till sol, varma vindar, sprutande valar och glittrande vatten. Trots vattentemperaturen, ca 13 grader, var det skönt med morgondopp varje dag (tyckte några, inga namn nämnda). Efter många, många dagars motordunk var det härligt med fin segling och hör och häpna, perfekt spinnakervind. Den första seglande båt vi sett här, amerikanska Loon, utmanade oss. Vi vann! På kvällen låg vi i samma vik. De kom över i sin gummidinge med ett fat hembakade brownies. Vi fick en rulle härlig dokumentation av Ariel under segel. Givetvis fick de motsvarande film av oss.

Kommentera » | 1 Kommentar »

Ankarvakt

juli 2nd, 2012

Nedanför en bergstopp låg ännu en dundervacker vik, hur är det möjligt med så mycket skönhet. Bill släppte ankaret under ett gigantiskt vattenfall, som forsade fram mellan klippor och genom tunnlar i kvarvarande snöberg. Bredvid låg redan en liten segelbåt för ankar. Vi bjöd in 19-årige Jack på middag. Han har seglat ensam från Victoria på Vancouver Island och ska vara ute i tre månader. Jack berättade om sin drömda framtid som naturfotograf och hur han tränade på björnar och örnar i området.

Vid sängdags vände tidvattnet och vi såg hur vattenkraft från två floder längst in i viken, plus tidvattenkraften, fick havet att strömma fram i hög hastighet. Ankarkedjan sträckte och Ariel slet och drog i sitt ankare som vi lagt på den enda grundhylla som fanns i viken. Det var risk för att strömmen skulle rycka loss ankaret och att det skulle kasa nerför branten från grundhyllan och inte få nytt fäste. Det fanns inget alternativt ankarställe så vi tillbringade natten med ankarvakt. Bergen tycks ofantligt stora och väldigt nära, och snön närmast spöklik i den långa svarta natten. Men nästa dag sken solen! Vår ofantliga hög våta kläder torkade, vi fick sju stora krabbor av folk i en motorbåt, Josef bakade en banankaka och vi mötte på nära håll två grizzlybjörnar, några sälar och utter.

Vi skickar nu bloggtexter via kortvågsmodem och kan tyvärr därför inte lägga ut bilder.

Kommentera » | 3 Kommentarer »