Den 11 augusti

augusti 14th, 2010

Den 11 augusti låtsades vi att det fortfarande var den 10:e augusti och att det var min 60-årsdag. Ariel IV lågt tryggt för ankar I Dundan Bay, ett tjugotal sjömil in i Lancaster sound på Devon Island. Dagen började egentligen kl ett på natten med att vi hissade den Kanadensiska gästflaggan på däck med ankardram och högtidligheter. Jag skojar inte. Det kändes otroligt högtidligt och stort att ha kommit fram till denna vildmark som är Arktiska Kanada. Inte ett spår av människa fanns att se.
Klockan flyttades tre timmar och plötsligt var den bara tio.
Efter fyra dygns segling behövde jag inte sova räv utan vaknade på riktigt när hela besättningen nästa morgon stod vid min koj och sjöng. Det blev en känslosam dag med brev och presenter hemifrån från alla barn, släkt och vänner. Dagen till ära körde vi dieselpannan ombord så jag gick klädd i min nya presentklänning, nya valstjärtörhängen och lyxparfym. Över detta drog jag sedan stora Viking flytoverallen för att åka på utflykt med Eric i gummibåten. Varför förstod jag inte förrän vi kom tillbaka och en perfekt Grönlandstårta med sex besättningsrosor stod på bordet. På bordet stod också min nya isbjörn i stearin. Niklas och Lotta lagade en dunderfestmiddag med kattfiskkotletter som de lyckats bevara sedan Upernavik. Den 60-årsdagen kommer att gå till hävderna.

8 svar till “Den 11 augusti“

1. Bo Wiman skriver:

Vi gratulerar så mycket i efterhand, hade vi haft tid skulle vi tagit min lilla båt och hälsat på er.
    Grattis Rossy o Bosse

2. Björn Giver skriver:

Idag var det Birgittas födseldag,
    Hurra, Hurra, Hurra,
    Hon sikkert sig en gave fick,
    som hun har önsket sig i år,
    Med dejlig chokolade og ISBJÖRN till!

GRATTIS – GRATTIS – GRATTIS

Massor Björnkramar från
    Åsa & Björn

3. yvonne freudenthal skriver:

Grattis Kära Svägerska Birgitta. Vilket vackert foto på dig. Du beskriver verkligen att DIN Dag gick i Födelsedagskalasets tecken, vad roligt.

Varma Varma Kramar Till Dig från Yvonne

4. Marie skriver:

Vilken härligt foto, med dej närmast linsen o Ariel IV i bakgrunden! Förstår att denna födelsedag inte glöms i första taget 🙂 Fortsatt lycka till på seglingen!

Kramar Marie & tjejerna

5. Chris skriver:

Härligt! Önskar vi kunde varit där och fira dig, verkar som det blev trevligt ändå! Massa kramar

6. Birgitta Christensson skriver:

Hej! En mycket försenad födelsedagshälsning. Tyvärr har det varit mycket här hemme. Det ser helt underbart så här på distans. För er har det varit lite mer äventyrligt. Ha det bra och var rädda om er.Bamsekram tillDig Birgitta och alla. Birgitta

7. Jens skriver:

Grattis igen mammsen, önskar att jag vore där och kunde fira dagen med dig!
    Kramar!

8. Bosse Månsson skriver:

Hej! Ännu en försenad födelsedagshälsning! Det är nog en av de märkligaste ställen att fira sin 60årsdag, men man glömmer nog aldrig den.
    Vi har haft en Båtmässa på Råå den senaste helgen med mycket besökare i hamnen.Vi sålde lotter och skötte bevakningen och fick in en hel del pengar till vår förening.
    Jag har också hälsningar från alla på 3:de våningen i stadshuset och handukarna är uppe ännu på strandpromenaden.