Captain has spoken

maj 30th, 2010

Allt väl ombord, premiärseglingen, testseglingen, shake-down-cruise, allt gick väl. Vi avseglade från Råå 28 maj kl 11.10 med Bengt som ensam men trogen vän på kajen, vinkande tills han försvann i diset akteröver. Svag akterlig vind gav ingen fart, så för motor och medström åkte vi förbi Helsingborg och lämnade därmed hemmavattnet, Öresund för hur länge då? Hej då Hven, hej då Råå, hej då far. Ombord fanns nu Josef och Harry som tagit med sig arbetskläder för en veckas jobbande på Ö-varvet. Vinden kom och gick, från alla riktningar och håll, med eller utan regn. Efter en runda i byssan blev det pasta och köttfärssås. Lite mindre pasta ombord nu, ännu en liten plats att stoppa in något annat. Vid niotiden på kvällen blev himlen i söder allt gråare och svartare, såg otäckt ut. Vi låg utan vind då vi plötsligt i kikaren såg att det gick vita gäss akter om oss. Snabbt revade vi storseglet, tog in hela genuan. Två minuter senare hade vi 15 sekundmeters slörvind. Hej o hå vad det gick! Snabbt passerade vi Halland och Fladens fyr, sen Nidingen i gryningen och precis när vi angjorde första ön i södra Göteborgs skärgård kl 05.00 steg solen upp till en vacker morgon. Trötta efter en nästan sömnlös natt förtöjde vi vid en skraltig gammal brygga på Styrsö, åt frukost och sen direkt i bingen. På eftermiddagen spolades båten ren från allt salt, promenad, god kvällsmat och 14 timmars god sömn. Nyss ankommen till Ö-varvet på Öckerö har vi klarat första etappen utan att vi behövt lägga till nya jobb på jobblistan! Captain has spoken.

Kommentera » | 4 Kommentarer »

På väg …

maj 30th, 2010

De sista veckorna har Eric jobbat heltid med båten och en massa småsaker har kommit på plats. Namnet Ariel IV lyser nytt och fräscht från aktern, krängkojerna har kommit upp så vi ska kunna sova även i värsta vågorna, fyra meter långa isstänger har surrats på däck. Sista torsdagen var det avskedsparty för släkt och vänner med soppa och öl. Helt fantastiskt! Med omkring 40 personer ombord tog vi faktiskt in vatten i kökshon och fick stänga genomföringen. Men 40 gånger ca 60 kg är ju faktiskt nästan 2,5 ton så det var inte så konstigt. Ariel är ju dessutom redan rejält lastad med all utrustning och proviant för nio månader. I avskedpresent fick vi en isbjörn och en hemvirkad ishavssköldpadda att tillföra båtens numera imponerande lyckobringande  djursamling från hela världen, en bukett hållbara skeppskorvar, en behållare med bokskogsluft som bot för eventuell akut hemlängtan och en hel del stärkande drycker. Partyt blev livat och den (avslöjas härmed) på pulver tillredda soppan blev mycket uppskattad. Elisabeths medhavda kaka delades traditionellt som varje skeppskaka, så den räckte till alla. Min bit var en kvadratcentimer och himal god. Så kom då fredag förmiddag och efter intervju med dagstidningen la vi slutligen loss för det fantastiska äventyr som vi planerat och jobbat för i fler år …

Kommentera » | 1 Kommentar »

Nya segel – dags att lägga loss …

maj 23rd, 2010

Nu ligger Ariel IV med vid sommarbryggan med nya segel inrullade i röda solskydd och kapell. På fredag ska vi för första gången hissa dem, de kom från Elvströms i veckan. Vilken känsla! Dacronduk förstås för långseglare men förstärkt med spectra. Vi ska testa dem under arktiska förhållanden och kommer efterhand att lära känna dem lika väl som vi gjorde med våra gamla från 1995. Segel är som en slags själ för varje segelbåt. De gör båten levande och ger den kraft och energi. På onsdag kommer färskmaten ombord. Den stora gummidingen och två kajaker ska surras på däck. Dieseltankas ska fyllas och på torsdag kväll blir det soppa i sittbrunnen med släkt och närmaste vänner. På fredag kastar vi loss och styr mot det kanske största äventyret i vårt liv. Årets issituation i Nunavut ser än så länge lovande ut. Nordvästpassagen – here we come!

Kommentera » | 3 Kommentarer »

Ingen skåpdörr bör öppnas

maj 15th, 2010

Wooosch!! Det går nästan inte att beskriva, med överfull skåpbil lämnade vi Josefs kompis butik. Ändå låg hälften kvar på lastbryggan. Josef var himla hygglig och körde en runda till och levererade ännu en full skåpbilslast. Om bilarna var fulla så var det inget mot vad Ariel IV blev när vi äntligen mellan regnskurarna släpat alla överlastade bananlådor ombord. Det gick inte att gå från för till akter utan att klättra över ett berg av mat. Nu har vi sorterat, improviserat, pusslat och antecknat vad som finns under vilka durkar och i vilka skåp. När vår besättning kommer måste de först äta en hel del innan de kan få en koj att sova i och ett skåp att ha sina grejor i. Just nu går det inte att öppna någon skåpdörr utan att en påse russin, en dansk burkskinka, en paket havregryn eller något annat studsar ut i full fart. Två veckor kvar till avsegling! Israpporterna ser än så länge lovande ut. Det finns till och med ett mindre område med öppet vatten i östra inseglingen till Nordvästpassagen. Men det är ju inte därifrån vi kommer förstås…

Kommentera » | 2 Kommentarer »

Rött eldklot över Grönland

maj 9th, 2010

Våra gästflaggor inför Nordvästpassagen har kommit. Viktigt att visa respekt för de länder och platser vi besöker. Kanada och US flaggan känner vi alla, men Grönlands, som ett rött eldklot över isvitt hav, den är mäktig i sin symbolik. Med färgerna rött och vitt symboliseras de flera hundra årens band med Danmark. Avsaknaden av det nordiska korset visar Grönlands nyvunna politiska frihet och gemenskapen med andra inuitfolk kring polen. I fältets mitt ses den flammande röda solen över horisonten inlandsisen och ishavets bländande vithet. I inuiternas myter spelar solen en viktig roll. Ariel IV har ”seglat” en första ytterst kort distans på väg mot Nordvästpassagen, från vinterkaj längst in i Rååån till sommarbryggan som är vår ordinarie plats, längst ut mot havet. Motorn är nygenomgången och den gav enbart glada ljud ifrån sig under flytten. Vårt fina nya kapell från Kapell och Annat kommer väl till pass i mösskylan denna vårvintermaj.

Kommentera » | 2 Kommentarer »

En sista seglats

maj 1st, 2010

Den här bilden borde vi haft till förra inlägget. Eric på löprunda genom Råååns dalgång, vår, vitsippor. För övrigt finns det ett ord med fyra å i följd: Råååål. Vi var på Valborgsfest hos vännerna Eva och Per. Under en skrattfull eldceremoni i trädgården brände vi sista brädan från deras barns lekkoja. Barnen har flyttat hemifrån. Vi kallar fortfarande akterkojerna i Ariel IV för Jens och Rasmus kojer. Det är nio år sedan de bodde där. Imorgon ska vi gå ut med en av de stora fiskebåtarna från Råå,  tillsammans med hela Erics släkt och ta farväl av hans far. Han önskade att få återvända till vattnet och havet efter ett långt liv. Det blir fint och högtidligt att sprida hans aska över Öresund. Vi kommer att ha minnet av honom med oss var vi än seglar på haven.

Kommentera » | 1 Kommentar »