Testar göra inlägg

december 25th, 2019

Detta funkar ju bara bra.

Kommentera » | 2 Kommentarer »

God jul 2019

december 23rd, 2019

God jul 2019 och Gott nytt 2020 från Ariel IV på Bequia, Karibien!

Kommentera » | 2 Kommentarer »

Undervattensbarn

december 19th, 2019

På fem meters djup utanför Moliniere Point på östra Granada hittade vi dessa barn. Omkring femtio stycken för evigt stilla i fyra ringar under ytan, tre små ringar och en stor. Först blev vi lite illa berörda av att se barnen där fast, med koraller som växer på dem och fiskar som simmar runt. Men sedan såg vi ett avslappnat lugn, harmoni och en härlig gemenskap i undervattensskulpturerna. Det kändes fint att snorkla och dyka ner till dem.

Längre bort hittade vi en sjöjungfru och en massa folk som ligger på botten och ”solar”. Sedan blev vi fulla i skratt åt en rolig gubbe som cyklar och till sist en halvnaken dam på en parkbänk. En oväntad och rolig skulpturpark under vattnet.

Det råkade vara den 13:e december vilket vi hade glömt. Som tur var bjöd kompisbåten ”Liv” oväntat in till Luciafika och vi fick både Lussekatter, ministjärngossehattar av gamla sjökort och Luciakransar av klippta foliebitar. Kul att försöka minnas alla gamla Lussesånger.

Dagen därpå seglade vi till Carriacou för at klarera ut från Grenada och sedan vidare till ön Union där vi har klarerat in i nästa lilla Västindienland St Vincent/Grenadinerna. Här i en ”paradisvik” finns den perfekta härliga sandstranden och en mysig liten bar med mycket god rum punch. Seglarna på en fransk båt blev så glada att de dansade kring borden.

Kommentera » | Inga kommentarer »

Två steelbands på samma dag

december 16th, 2019

Så kom vi till Karibien, närmare bestämt Grenada, Prickly Bay. En trött tjänsteman, i ett litet hus vid stranden, klarerade in oss efter en timmes väntan. Han hade tjusig uniform och byxor med knivskarpa pressveck.

Prickly Bay är en stor skyddad vik med massor av ankarliggare. Efter några års segling i långseglarfattiga vatten är det kul att nu vara tillbaka i långseglarhetluft. Fem svenska båtar, engelsmän, fransmän, holländare, en italienare, en ryss, massa amerikaner och andra. Roligt att kolla flaggor och prata med folk på bryggan. Familjen på svenska båten ”Swede Dream” funderar på att bosätta sig här på land på riktigt.

Andra dagen vinkade vi in en minibuss till en vägkant och for på utflykt till öns lilla huvudstad St George med ca 40 tusen invånare. Staden är byggd kring en sjunken kratersjö som blivit en naturlig skyddad hamn. Nu kändes det verkligen Karibien, fullt med glada människor, knappt en enda vit, hög reggaemusik från olika håll, fina små hus i glada färger som byggts uppe på bergssidorna runt centrum, myllrande marknad, fiskebåtar i klara färger och hör och häpna två steelbands på samma dag.

Ett steelband var unga killar som övade i ett gammalt förfallet hus intill marknaden. På utsidan finns målade bilder av steelband musiker. Det andra bandet var imponerande proffsigt och spelade på kvällen nere vid kajen som del i en liten lokal ljusfest. Träd, hus och båtar var klädda i färgade ljus. LED lampor har gjort sitt intåg även här. Stora och små gick lite dansade fram längs kajen. Vi kunde inte låta bli att sittdansa på en bänk. Tror inte att någon kan motstå dessa rytmer.

Kommentera » | 1 Kommentar »

Tre onda ting och tre goda …

december 6th, 2019

Det började med att vattenpumpen i pentryt gick sönder kvällen innan vi skulle lämna Surinam och segla till Karibien. Eric svor och jobbade hela kvällen med att byta den. Det fortsatte när vi lämnat marinan och gick nerför Surinam River mot havet. En bara några år gammal svanhals i plast där kylvattnet från motorn sprutar ut sprack och vatten for ut i hela akterutrymmet. Eric lagade tillfälligt med silvertape och jobbade med att ösa båten. Det tog timmar medan vi drev nerför floden. När vi äntligen kommit ut till havs och skulle hissa storen, sköljde massor av små fladdermusbajskorvar ut ur segelvecken och formligen regnade över däck och ner genom luckan i salongen. Jättekul med storrengöring både under och över däck i ganska kraftig sjögång på grunt vatten utanför kusten. Som tur var blev det inga märken på seglen.

Men, innan vi lämnade Surinam fick vi självklart hjälp av Janne och Kristina på ”Liv” och alla seglare som också låg vid bryggan, bl.a. med att bära dingen från ett skjul där den förvarats medan vi varit borta. Det är härligt med långseglarvänner som enkelt fattar vad som behöver göras. Och, när vi väl fått upp segel och satt vindrodret fick vi riktigt härlig segling i flera dygn, ”lagom” vågor och vind för skön inte alltför gungig gång.

Efter tre och ett halvt dygn såg vi så skymningsljus längs en strand och konturen av en bergig ö som började bli synlig. Grenada i Karibien växte sakta upp ur havet. I takt med att mörkret föll beslog vi segel och gick sakta för motor in bland ankarliggarna i Prickly Bay. Klockan var bara elva när vi njöt av en ankardram i sittbrunnen.

Kommentera » | Inga kommentarer »